Posmatrajući HR procese, ova dva termina idu zajedno. Ali, da li postoji razlika između njih, ili ipak ne? Razlika postoji i ona je u procesu koji prolazi osoba koja zadužena za zapošljavanje ljudi u organizacijama. Termini ,, regrutacija’’ i ,, selekcija’’ se obično koriste tokom procesa zapošljavanja i mogu se čak i zameniti jedan sa drugim. Iako se oba termina mogu koristiti za postizanje istog krajnjeg cilja – pronalaženje i dovođenje visoko kvalifikovanih pojedinaca u tim – vrlo često se različito definišu.

Regrutovanje se odnosi na proces pronalaženja potencijalnih kandidata. Većinu vremena, regruteri dolaze do kandidata kroz različite kanale: online portale, lične kontakte i mreže. Iako regrutovanje može izgledati kao jednostavan proces, zapravo nije. Oni bi trebalo da imaju dovoljno relevantnih informacija o samoj poziciji i kompaniji,  da dobro razumeju  sama očekivanja radnog mesta, kao i kakav je idealni kandidat, odn. koje sposobnosti, veštine, iskustva ima. Nije svaki kanal ili društvena mreža pogodna za objavljivanje svih radnih mesta. Ponekad su to oglasne table na fakultetima, nekada u novinama, nekada preko mesnih zajednica, opštine … Zaista skoro nikada ne bude isti način gde se i kako pronalaze kandidati.

Čime se sve služe regruteri:

  • Reklamama
  • Preporukama zaposlenih
  • Regrutskim bazama
  • Promocijama i transferima
  • Regruterskim mrežama /saradnjama sa drugim kućama, regruterima itd.
  • Regruterskim događajima i umrežavanjem baza

Da bi znali gde, kada i kako da pronađu kandidate regruteri treba da:

  1. izanaliziraju zahteve posla i samo radno mesto – od odgovornosti do zadataka, pa i idealnog kandidata – njegove sposobnosti, potrebne veštine i iskustvo; zatim, gde i kako, sa kime bi radio; razumevanje tematike posla i sl.
  2. naprave dovoljno jasan i precizan oglas koji privlači adekvatne kandidate.
  3. urade analizu adekvatnih kanala i vremena objave oglasa.
  4. pronađu alternativne kanale privlačenja zainteresovanih kandidata.
  5. umeju da upravljaju aplikacijama koje popunjavaju kandidati.
  6. znaju kako da pregledaju i zaključuju na osnovu primljenih biografija.
  7. urade proveru referenci.

Selekcija, s druge strane, ima za cilj da se pronađe kandidat koji u najvećoj meri odgovara zahtevima radnog mesta odn. kandidat koji se najbolje uklapa u zahteve radnog mesta, i to  po vrednostima, kompetencijama, sposobnostima, potencijalu, motivaciji, kvalifikacijama…

Proces selekcije najčešće ima nekoliko koraka:

  1. Predselekcija – čitanje CVijeva i donošenje prve odluke o kandidatima
  2. Testiranje – znanja, sposobnosti, ličnosti, kompetencija… sa ciljem boljeg upoznavanja kandidata koji su prošli u ovaj krug
  3. Intervjui bazirani na kompetencijama  – uključuje dublje i detaljnije gledanje na kandidate i u ovom procesu može da doći  i do finalnog kruga, tačnije odabira kandidata.
  4. Finalni intervju

Čime se sve služimo kroz selekciju:

  • Preliminarni intervju
  • Psihometrijski testovi
  • Testovi veština
  • Testovi uklapanja u tim i organizacionu kulturu
  • Intervjui baziran na kompetencijama sa menadžmentom i timom
  • Reference i slične provere.

Ako bi napravili tabelu da uporedili regrutaciju i selekciju, ona bi mogla da izgleda ovako:

 RegrutacijaSelekcija
ZnačenjePrikupljanje veće baze kandidataOdabir najadekvatnijeg kandidata
PristupTraže što veću različitost kako bi se napravio što adekvatniji izbor za radno mesto.Smanjuje se izbor, svodi se na krucijalne stvari za konkretno radno mesto.
CiljPronalaženje većeg broja kandidata kako bi se napravio širi izvor.Izbor najadekvatnijeg kandidata i odbijanje ostalih.  
Glavni faktoriAdekvatno oglašavanje kako bi se došlo do izbora.Odabir kandidata.
SekvencePrvi deoDrugi deo
ProcesObaveštenje kroz različite medije o slobodnom radnom mestu. Sastavljanje obrasca za prijave ili aplikacione forme. Prikupljanje što većeg broja odgovarajućih biografija. Priselektovanje.Prolaženje kroz odabrane kandidate. Podnošenje testova, evolucionih formi, izveštaja sa intervjua.
Odnos prema organizacijiRegruter govori o otvorenim radnim mestima i ne postoji još uvek direktan odnos između kandidata organizacije.Kandidati već imaju komunikaciju sa organizacijom.
Finansijski pogled  Ekonomičnost Jedan od HR KPIJedan od HR KPI Može postati profitni centar

Informacije sadržane u ovom tekstu predstavljaju stavove autora, nisu pravni saveti, služe za opšte informisanje, ne treba ih koristiti kao zamenu za konsultacije sa stručnim licima. Pre donošenja bilo kakve odluke i preuzimanja bilo kakve radnje konsultujte se sa licima koja su ovlašćena za davanje pravnih saveta u skladu sa zakonom. Firma JN&AN NIKOLIĆ CONSULTING DOO ne snosi bilo kakvu odgovornost ukoliko preduzmete radnje na osnovu informacija iznetih u ovom tekstu.

Politika privatnosti

Od prvih studentskih dana se bavila organizacijom brojnih projekata, humanitarnih akcija, konferencija i imala je priliku da se bavi međuljudskim odnosima u studentskim organizacijama. Pouzdana, disciplinovana i vredna, uvek je bila usmerena na rešavanje problema studenata zato je i pune četiri godine bila član Saveta Ekonomskog fakulteta u Kragujevcu. Pored računovodstva i finansija na kojima je ostvarila fokus tokom studija, kroz studentske organizacije razvila je brojne veštine i probudila interesovanje za marketingom i HR-om. Svoje slobodno vreme provodi uživajući u umetnosti i sportu. Diplomirani je ekonomista-računovodstvo i za poslovne finansije. „Ljudi joj veruju. Složićete se da je poverenje u prodaji jako važan momenat. Njenom prodornošću i proaktivnošću nastoji da doprinese svom timu i kompaniji. “

What's next

Ugovori o angažovanju profesionalnih sportista i ugovaranje sportske arbitraže

Po čemu se ugovori o angažovanju profesionalnih sportista razlikuju od uobičajenih ugovora o radu? Šta je to arbitražna klauzula?

Gubitak radne sposobnosti kao razlog prestanka radnog odnosa po sili zakona

Šta se dešava kada zaposleni, zbog svog zdravstvenog stanja, izgubi radnu sposobnost?

Kalimero efekat (iliti “To je nepravda”) kao svakodnevnica u radu prodavca

Šta su to jednaki uslovi rada za prodavca? Target? Bonus? Motivacija? Podela teritorije? Podela klijenata?

Comments are closed.