Kako privući najbolje moguće ljude u svoju firmu?
Kako naći dobre saradnike? Gde se oni kriju? Kako oni biraju gde će otići?
Moraš biti ulogovan da bi koristio opciju Kutak za čitanje!
Forgot password?Don't have an account? Registruj se
Already have an account? Uloguj se
Kako naći dobre saradnike? Gde se oni kriju? Kako oni biraju gde će otići?
Svaki biznis u startu počiva na viziji i energiji jedne osobe i eventualno njihovog neposrednog okruženja. Ovaj romantični period, često je i veoma težak, a uvek od nas zahteva kompromise na mnogo polja, jer obično ukoliko je u pitanju nešto što je bazirano na stručnom znanju i iskustvu osnivača to znači da je taj segment pokriven sjajno, ali da svi ostali aspekti poslovanja ispaštaju.
Kada internih ljudskih resursa nema dovoljno, a ni finansija da se plate adekvatni spoljni saradnici, rešenja kojima pribegavamo često nisu idealna. I to je na početku normalno, iako, svakako treba da vodite računa o tome da kompromise ne pravite oko stvari zbog kojih kasnije može mnogo da Vas boli glava.
Ipak, kada biznisi prebole dečije bolesti, porastu i ojačaju, važno je razvijati tim koji će tom biznisu pomoći da nastavi da raste i razvija se i iznad sposobnosti i kapaciteta osnivača. U praksi, to znači da su vam potrebni neki zaista sjajni ljudi koji će dodati znanje i vrednost Vašem biznisu – svako u svojoj oblasti.
Zapošljavanje ljudi porazumeva pravljenje mnogo kompromisa. Prosto, nikada nećete imati idealna rešenja za sve probleme i idealne kandidate za sve poslove koje tražite. Tada na scenu stupa prioritizacija, i potrebno je da odredite šta je neophodno, a šta nije, ali bi bilo lepo.
Ukoliko prioritete postavite ispravno, šansa da napravite dobar izbor biće značajno veća. Ipak, razmislite o jednoj važnoj stvari. Da li ta osoba koju tražite treba da reši problem krakoročno ili treba da bude deo priče na duge staze?
U prvom slučaju, treba vam najbolji kandidat sa aspekta znanja, koga možete da priuštite. U drugom, osim znanja, važne su i mnoge druge stvari. Da li je važnije da ta osoba ima znanje ili da ima dobru osnovu i želju i sposobnost da nauči? Da li je važnije da je stručna ili da dobro funkcioniše sa Vama, kolegama i timom? Da li je važnije da vidi za sebe dobru stavku za CV ili želi da celog sebe ugradi u tu priču bez nekog vremenskog ograničenja?
Sajmon Sinek je u svojoj knjizi “Lideri jedu poslednji” opisao način na koji selekciju vrše američke Foke. Ukoliko niste čitali, možete pogledati ovde kratki video o tome. Ukratko – ako postavimo koordinatni sistem u kome na jednu osu stavimo poverenje, na drugu performans, vrlo je jasno da je idealan kandidat neko ko ima odličan rezultat u obe oblasti, a da niko ne želi kandidata koji je loš u obe sfere. Ipak, kao što rekoh – imati idealnog kandidata je divna stvar, ali veoma retka. Uglavnom ćete morati da birate među kandidatima koji su dobri u jednoj, a slabiji u drugoj stvari. Foke u tom slučaju biraju osobu od poverenja koja je slabiji pefromer. Specijalne jedinice, gde su očekivanja i standardi rezultata daleko viši od uobičajenih, stavljaju poverenje na prvo mesto. Razmislite i Vi o tome.
Ne verujete Sineku? Verujete Saletu Đorđeviću, a on je rekao “Ekipu ne čini 12 najboljih igrača, nego 12 onih koji najbolje igraju zajedno”. Tim čini niz pojedinaca, ali je i sam tim organizam za sebe. Sistem koji da bi radio dobro, mora da bude u skladu.
Sklad ne znači da su svi jednaki – znači da su svi svesni i saglasni sa svojim mestom i ulogom, da postoji jedan ili više lidera u različitim poljima, i da su oni autoriteti. Ne nametnuti, već prirodni, zasluženi autoriteti.
Sjajni ljudi žele da rade sa sjajnim ljudima na sjajnim projektima. I opet, ovo je idealna opcija, i gotovo uvek ima mesta za kompromis, posebno ako je neka od ovih stvari izvesna u potencijalu.
Dakle, prvi kolak je da vi budete sjajni. Bilo da ste sjajni po znanju, po ideji, po motivaciji, kontaktima, sposobnostima. Budite vanserijski dobri u nekom od kriterijuma koji su zaista važni.
Drugi korak je, da pomognete drugima da saznaju da ste takvi. Nemojte to da krijete od njih. Dajte im šansu da vas upoznaju, a onda će “word of mouth” (iliti, lična preporuka) učiniti svoje. Za ovo je, svakako potrebno vreme, ali i za svaku drugu stvar koja je vanredno vredna je tako.
Zapamtite – koliko god bili brilijantni, dobro organizovani i efikasni – i dalje je svako od nas, pa i Vi konačan resurs, i jedini način da uradite više posla, je da naučite da radite sa drugim ljudima i vodite ih. To znači da ćete morati da prepustite deo kontrole, da izgradite poverenje u ljude, da naučite da delegirate. A to je tek početak.
Prvi deo priče je pronaći ljude i dovesti ih, a drugi, mnogo kompleksniji jer je i dugoročniji, da te ljude zadržite, osnažite, okružite drugim sjajnim ljudima.
Možda na prvu loptu deluje jednostavno, ali nije… Motivacija svakog od nas je različita, i novac jeste važan, ali daleko od toga da je jedini bitan u celom procesu. Često ćete baš kod ovakvih ljudi videti da odbijaju ponude koje su mnogo unosnije, zbog onih koje će učiniti da se osećaju zaista dobro.
Vremenom, shvatićete da je Vaš posao zapravo postao to da se postarate da Vaši ljudi budu zadovoljni, a da ćete onda i Vi biti zadovoljni njihovim rezultatima.
Informacije sadržane u ovom tekstu predstavljaju stavove autora, nisu pravni saveti, služe za opšte informisanje, ne treba ih koristiti kao zamenu za konsultacije sa stručnim licima. Pre donošenja bilo kakve odluke i preuzimanja bilo kakve radnje konsultujte se sa licima koja su ovlašćena za davanje pravnih saveta u skladu sa zakonom. Firma JN&AN NIKOLIĆ CONSULTING DOO ne snosi bilo kakvu odgovornost ukoliko preduzmete radnje na osnovu informacija iznetih u ovom tekstu.
Živi na adrenalinu koji se stvara u procesu materijalizacije stvari za koje ljudi veruju da su nemoguće. Veruje da preduzetnici nemaju radno vreme. Sposoban za planiranje, razvoj, upravljanje i održavanje ozbiljnih onlajn projekata kao samostalni šou ili deo tima.
Ove dve službe izgledaju veoma slično, međutim njima je osnova jedino ista - obe službe se bave ljudima unutar...
Da li ima pravo na godišnji odmor zaposleni, koji se u toku kalendarske godine za koju ostvaruje pravo na...
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |